måndag 11 juli 2011

Sonisphere Stockholm 9 juli 2011

Det bar iväg tidigt på fredagmorgon, flyget var i tid och vi kom till Stockholm City vid 08,30 på morgonen. In på första bästa hotell och köpte oss vars en hotellfrukost.

Det var över 30 grader redan vid 10 på förmiddagen, och Stockholm visade sig från sin bästa sida. Massor med turister, strålande sol och semesterstämningen infann sig snabbt.

En runda ut till Djurgården var ett måste, det fläktade knappt på färjan men man fick en vacker syn över Stockholm. En runda bort till Skansen men ingen Måns syntes till eller hördes av ;)
Gröna Lund var i full gång med massor av barnfamiljer.

In igen till Gamla Stan, för att hitta något svalkande...och det fanns massor att välja på i de trånga gatorna.

Ganska trötta (speciellt på att dra väskorna på kullerstenar) så begav vi oss ut till Globen. Nedan ser man Söderstadion (med stora scenen) 20 timmar innan festivalen drar igång.

Lilla scenen började oxå ta form

Seventribe inledde festivalen, och massor med bandmedlemmar hade dom, och körde på i ett hårt tempo med sina rosa skjortor och slipsar.

Först ut på stora scenen var Dead by April. Ljudet var kanske inte så bra men de gjorde vad de kunde för att nå ut till publiken. Peter tog sig långt fram för att kunna ta bra bilder, men höll på att hamna i en "Wall of death" och fick springa för att slippa undan :)

Emellanåt så gick vi upp på rummet för att svalka oss. Nu var det så att vi bodde på samma hotell som In Flames (OCH DbA OCH Anna Nichole Winter), vi såg när de anlände till hotellet kvällen innan med hela sitt entourage. Men vid ett tillfälle så kom gitarristen ut med sin familj och då passade vi (Peter!!) på att be om foto, tror aldrig jag har sprungit så snabbt ner för en trappa för att detta foto kunde tas. MEN jag har Mustasch tröja på mig....inte bra ;))

En timme innan In Flames går på scenen och folk samlas...

och i gassande sol så var man tvungen att dricka mycket, ofta och hela tiden ;))

Snyggaste loggan....och jag är INTE partisk!!

Så drog de igång halv sju på kvällen!! Och de fick HELA Söderstadion att stå upp och sjunga med i "Only for the week", som helt klart var kvällens bästa låt!! Tidningarna skrev att de gav Slipknot hård konkurens i bästa band, och jag kan bara hålla med! In Flames är Europas bästa band!! De gör alltid bra framförande, och som de sa "det är inte varje dag ett gäng Göteborgare får Söderstadion att gunga" ;))

Efteråt så var det dax för Mustasch på lilla scenen. Jag slog mig långt fram för att kunna ta foto men fick snabbt kapitulera då jag inte ville vara med i en Wall of death eller få öl kastad över mig ;)

Festivalens huvudnummer var Slipknot. Ett kul gäng men med lite jobbig musik. De bjöd på en annorlunda show i alla fall.

Hela deras turné var tillägnad deras avlidna basist Paul Grey, som dog förra året. Hans overall och mask, "The pig", är med uppe på scenen (nummer två från ) vid varje spelning.

Dagen efter checkade vi ut klockan tolv och fortsatte att uppleva sommarstockholm med vaktparaden.

Testade den italienska restaurangen Vapiano som skall öppna i Malmö i höst, och den fick helt klart godkänt!

Peter åt god glass.....

Det har varit en helt underbar helg!! Även om man idag knappt kan gå eller röra sig, så var det helt klart värt det! Så vi ses nästa år igen, Sonisphere!!