onsdag 19 oktober 2011

Vem har makten egentligen??

Ok.... Ganna, ni vet 91-åringen, som skulle utvisas till Rumänien får stanna i Sverige. Sen det blev känt att denna stackars, gamla sjuka kvinna skulle utvisas till ett land där hon inte hade en enda släkting, så tog det snurr i media. När beslutet att hon skulle utvisas kom, och att det inte gick att överklaga, så sa migrationsverkets chef att han förstod om folket var missnöjda, men de följde bara lagen och ville man klaga till någon så var det till politikerna man skulle vända sig. Dagen efter så ändras beslutet, Ganna får stanna! Och vad jag vet så har inte lagen ändrats, speciellt inte på bara några timmar! Klart att jag vill att Ganna skall få stanna, missförstå mig inte, men jag anser att det var tack vare att detta fallet kom ut och uppmärksammades i media som Ganna får stanna, inte för att våra politiker tog sitt ansvar och ändrade lagen. Och då tänker jag på alla dom som inte har någon som kan prata för dom, alla dom som inte har hela sin familj här, alla dom som är helt ensamma när de söker hjälp i vårt land....vad händer med dom? Vem berättar för TV och tidningar hur dom mår? Vem bryr sig då? Och vem har makten över var en människa skall leva? Våra politiker eller media? Kanske man skall ta och bilda ett "mediaparti" till nästa val? Får jag din röst då?

1 kommentar:

  1. Hej Marlene! Jag har tänkt mycket på detta. Du har så rätt. Vem hjälper alla de som inte har möjligheten att nå ut via media. AL

    SvaraRadera