måndag 20 september 2010

"nya sverige"

Idag är det kallt! Jag fryser! Det som inte fick hända har hänt, SD finns i riksdagen men i vilken konstellation är inte klart än. Och för mig som har röstat på Miljöpartiet (så vet ni det!) så hoppas jag verkligen att de inte ger vika för sin ideologi! Att de säger till Alliansen att de får lösa det på annat vis. Det var därför jag valde att rösta på Miljöpartiet, för att de trots tidigare års nedgångar stått starka i sina värderingar, de har inte vänt kappan efter vinden för att komma åt makten. Och det hoppas jag att de fortsätter med. Men samtidigt vill jag ju så klart hålla SD utanför vågmästarrollen, så kanske Miljöpartiet måste samarbeta med Alliansen. USCH vad jobbigt!
Vi borde kanske inte vara så förvånade som vi är idag att SD har högre % än både KD och V, vi visste alla att det fanns en risk. Ett missnöjes parti kan bli starka när männsikor har haft en tuff tid med försämrade sociala och ekonomiska förutsättningar. Nu kan vi inte skylla på våra politiker längre känns det som, nu är vi ansvariga för att vi har nazister, rasister och främlingsfientliga människor i vår riksdag.

1 kommentar: